.:A Rudolf című musical honlapja:.
Rudolf
 
Rudolf- menü
 
Menü
 
Galéria
 
Extrák
 
Riportok
Riportok : Budapesten járt Frank Wildhorn

Budapesten járt Frank Wildhorn

Ősbemutatóra készül az Operettszínház: Frank Wildhorn és Jack Murphy új műve, a Rudolf-történet új feldolgozása látható majd elsőként Magyarországon. Az előadás igazi kuriózum, hiszen aktív, közös munkában formálódik a történet és a muzsika, a szerzők, a bécsi producerek és a magyar előadás rendezője, Kerényi Miklós Gábor együttműködésében. A története nem ismeretlen a magyar közönség számára: Rudolf trónörökös és Vetsera Mária szenvedélyes, romantikus és tragikus véget érő kapcsolatát meséli el. Drámai muzsikával, és hatalmas slágerekkel. Bemutató május 28-án; s a finisben sikerült szót váltanunk a zeneszerzővel, Frank Wildhornnal. Aki, még kérdéseink előtt, lelkendezve mondta: szeretnék gratulálni a musical magyarországi létrehozóinak. Csodálatos munkát végeztek; valóban elsőrangú és világszínvonalú produkciót láthat majd a közönség. Fantasztikusan tehetséges színészekkel, lenyűgöző díszletekkel és jelmezekkel…

  Ön számos világsiker szerzője. Ugyanakkor „self-taught” zenésznek nevezi magát, vagyis olyan muzsikusnak, aki autodidakta módon tanult meg zenélni. Azért ez meglepő.

- Pedig így igaz. Teljesen egyedül tanultam meg zenélni. New Yorkban születtem, de tinédzser koromban a szüleimmel Floridába költöztünk. Ott vízimentőnek készültem, és amerikai futballt játszottam. Ez volt az életem. Edzésről hazajövet mindig beugrottam a medencébe, utána elvonultam a saját kuckómba, a garázsba. A nővérem orgonálni tanult, és edzések után elkezdtem a hangszerével ismerkedni. De zongora is volt a házunkban, így egy idő után azon kezdtem el játszani. Anyám egy nap hazaért a bevásárlásból, hallotta, amint játszom, és azt mondta: hát ez nagyon szép. Majd hirtelen elejtette a szatyrát, és azt mondta: fiam, te nem is tanultad ezt… Annyira tetszett nekem a zeneszerzés, hogy elkezdtem könyveket olvasni a harmóniáról és a zene elméletéről. Ebbe hamar bele is jöttem, és hamarosan zenekart szerveztem. Tudja, mindig én voltam az egyetlen fehér fiú a jazzbandákban. Mindig zenét írtam, zenélés közben is, és ez bevezetett engem az amerikai zeneipar világába, amelyről korábban még álmodni sem mertem.

- Meseszerű történet. A karrierjét, tudjuk, popslágerekkel kezdte: többek között Whitney Houstonnak és Liza Minellinek írt dalokat. Miért kezdett el musicaleket írni?

- Rengeteg dalt írtam a pályám elején. Képzelje el, hogy csak a ’80-as években közel 400 lemezem jelent meg. Szinte minden olyan előadóval dolgoztam, akivel akartam. De mivel én magam nem énekelek, és mert ebben a világban a legtöbb, amit elérhetek, az az, hogy egy-két dalt írok egy-egy énekesnek, egy pont után már nem elégített ki. Többet akartam. Írhattam volna betétdalokat filmekhez, de ez sem lett volna igazán továbblépés. Nagyon vonzott a színház világa, ezért döntöttem a musical-írás mellett. Egyszerre huszonöt dalt írhattam, hangszerelhettem, és jelenhetett meg lemezen. Megmaradhattam a popzene stílusánál, és mégis a saját utamat járhattam. A Jekyll&Hyde volt az első munkám - hihetetlen sikere lett az egész világon. Nemsokára filmet is készítenek belőle. Azt követte a Victor/Victoria, A Vörös Pimpernel, A polgárháború, a Dracula – egytől-egyig sikeres produkciók.

- És egytől-egyig világhírű és klasszikus irodalmi művek, illetve meghatározó történelmi események. Miért választ mindig klasszikusokat?

- Természetesen azért, mert ezek a művek egytől-egyig fantasztikus történetek. Annyira gazdagok érzelmekben és kalandban, cselekményben, hogy könnyű zenét szerezni hozzájuk. Rudolf történetével először a főiskolán találkoztam. Ahol történelmet hallgattam, sok más tárgy mellett, és így került a kezembe Frederick Morton könyve, a The Nervous Splendour. A könyv Rudolf herceg és Vetsera Mária kapcsolatáról, a 19. század végi bécsi életről szólt, és fantasztikus történetnek tartottam. Mindig is úgy éreztem, hogy nagyszerű musicalt lehetne írni belőle. Mindez persze évekkel a Jekyll&Hyde megszületése és sikere előtt volt. Amikor Bécsben jártam a Jekyll&Hyde ottani produkcióját megnézni, a társulat akkori vezetője megkérdezte tőle, mit szeretnék ezután feldolgozni. Azt válaszoltam, hogy van egy csodálatos bécsi történet, Rudolf és Mária tragikus kapcsolatáról, erről szeretnék musicalt írni. Elmondtam, hogy olvastam ezt a remek könyvet, és hogy ebből jó musicalt lehetne írni. Néhány hónappal később felhívott, mialatt a stúdióban dolgoztam az egyik lemezemen, és gratulált nekem: megvette a jogokat a darabhoz. Ez a Rudolf musical története…

- Önről köztudott, hogy rengeteg egyszerre futó projektje van, több musicaljét játsszák szerte a világon. És persze rengeteg musicalt is írt. Hogyan tudja nem ismételni önmagát?

- Nos, ez talán különösen hangozhat, de minél több munkán, projekten dolgozom egyszerre, annál frissebb vagyok. Ha például reggel egy jazzdallamon dolgozom a zongoránál, délután egy musicalen, este pedig megint egy jazzen, akkor új zenei ötletek jutnak eszembe. A változatosság, a munkáim sokszínűsége segít abban, hogy ne ismételjem önmagam. Tudja, vannak olyan zeneszerző barátaim, akik mindig csak egy-egy dologra koncentrálnak, és mindig arról panaszkodnak, hogy nem jut eszükbe semmi új. Nekem szerencsére nincs ilyen gondom.

- Ön szerint mi a legnagyobb különbség az amerikai és az európai musical-produkciók között?

- Európa jobban kedveli a melódiát. Az európaiak emberek számára fontos, hogy a dúdolhassák, közel érezzék magukhoz, szeressék a dallamot. A New York-i színházak nagy része ezzel szemben mostanra már annyira ezoterikussá vált, és annyira eltávolodott a valódi zenétől, ami a Broadway-t létrehozta, hogy már nem lehet igazi melódiát találni a Broadway-n. Ez különösen a most futó show-kra igaz. Sőt, az egyik legnagyobb Broadway-musicaleket megjelentető lemezkiadó is megszűnt, kivonult az üzletből.

- Tehát a Broadway haldoklik? Pedig azt gondolnánk, hogy az utóbbi évtizedben a musical reneszánszát éljük.

- Azt természetesen nem állítom, hogy a Brodway haldoklik. De erősen átalakul. Egy nagy körforgás részeként. Az a reneszánsz, amit említ, kizárólag egy embernek: Andrew Loyd Webbernek köszönhető. Az ő musicaljei nyitották meg a világot. Az én műveimet nem játszanák most Koreában és Japánban, ha ő nincs. A Macskák, az Evita, a Jézus Krisztus Szupersztár, az Operaház fantomja megváltoztatták a nyolcvanas évek közepén a világ színházait. Bár ő ezt nem ismeri el, én úgy vélem, minden egyedül az ő érdeme. Sőt, az amerikai színházakat, utazótársulatokat is megmentette, miután azok gyakorlatilag haldokoltak a nyolcvanas évek közepén. A fantom sikere megmentette a színházakat, mert Webber musicaljeire mindenki kíváncsi volt, garantálta a nézők tömegeit.

- Jelenleg min dolgozik?

- A Cyrano című darabomat idén ősszel mutatják be Londonban, a Havannát pedig jövőre, Amerikában. Jackkel (a Rudolf szövegírója) írtunk egy darabot Waiting for the Moon címmel F.Scott Fitzgerald és Zelda Fitzgerald életéről, amely tavaly olyan sikeres volt, hogy idén is bemutatják Amerikában. Európában is rengeteg egyszerre futó projektem van. Még soha nem volt annyi bemutatóm, mint az elkövetkező három évben.

- F.Scott Fitzgerald, Rudolf…Az Ön musicaljeinek a története általában igen komor. Hogyan tudja feloldani ezt a sötétséget?

- Nos, valóban nem lehet F.Scott és Zelda Fitzgeraldot teljesen élethűen ábrázolni a musicalben, mert az túlságosan nyomasztó lenne. Rudolf történetében sokat számít az, hogy a halála és a szerelme Máriával nagyon romantikus, és persze egy évszázaddal ezelőtt történt. Több mint száz évvel később bennünket már sokkal inkább a romantikus elemek hangulata ragadnak meg ebből a tragikus szerelemből – a romantikát, a nagy, tragikus érzelmeket látjuk meg Rudolf életében. Mi legalábbis ezt hallottuk a mű megírása közben; a többit döntsék el a budapesti nézők.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Honlapok
 
Számláló
Indulás: 2006-05-22
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?